.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آخرین وضعیت خط لوله نکا - جاسک

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی گفت: بر اساس مطالعات مشاور و توافق های انجام شده با وزارت دفاع، حدود 18 هزار هکتار از زمین های خلیج غربی جاسک به این شرکت واگذار و در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد.

به گزارش شمال نیوز ،مهندس موسی سوری در گفت و گو با خبرگزاری شانا افزود: پروژه خزر – عمان در سه بخش پایانه شمال در نکا، خط لوله و پایانه جنوب در بندر جاسک به منظور سوآپ روزانه یک میلیون بشکه نفت کشورهای حوزه خزر و گاز ترکمنستان احداث خواهد شد.

وی در تشریح آخرین وضعیت خط لوله نکا - جاسک تصریح کرد: با همکاری مطلوب وزارت دفاع و استانداری هرمزگان، تا کنون سفرهایی به منطقه مورد نظر برای احداث پایانه جاسک انجام شده است و بر اساس مطالعات انجام شده از سوی مشاور و توافق های صورت گرفته، در محل مورد نظر برای احداث پایانه، خلیج شرقی به وزارت دفاع اختصاص یافت و خلیج غربی در اختیار شرکت پایانه های نفتی قرار گرفت.

سوری ادامه داد: بر اساس تقسیم بندی یاد شده، حدود 18 هزار هکتار از زمین های خلیج غربی جاسک به طور کامل در اختیار شرکت پایانه های نفتی قرار گرفت که در کمیسیون زیر بنایی دولت تصویب شده و امید است تا پیش از پایان سال جاری مشاور طراحی این پروژه انتخاب شود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان اینکه «طراحی مقدماتی و تفصیلی برای احداث 13 پست اسکله پایانه نکا در شمال انجام شده است»، توضیح داد: نتایج حاصل از طراحی به تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران رسیده و امید است پیمانکار اجرایی به منظور آغاز عملیات ساختمانی طرح، در سه ماه نخست سال 1388 انتخاب شود.

وی سرمایه گذاری تصویب شده برای احداث پایانه شمال را 850 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: برای اجرای بخش های توسعه ای این طرح 1350 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است، ضمن آن که سرمایه لازم برای احداث پایانه جنوب در جاسک نیز پس از انجام برآوردهای اولیه و مطالعات مقدماتی و مفهومی مشاور اعلام می شود.

سوری با بیان اینکه «خط لوله خزر – عمان به طول 1550 کیلومتر از سوی شرکت مهندسی و ساختمان پالایش و پخش فرآورده های نفتی اجرا خواهد شد»، گفت: طراحی مقدماتی آن انجام شده و وارد مرحله تفصیلی شده است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان اینکه «با توجه به افزایش ظرفیت پالایشی کشور، شرکت پایانه ها، احداث مخازن جدیدی را در دستور کار خود دارد»، اظهار داشت: به همین منظور، شرکت پایانه های مواد نفتی در سال گذشته یک میلیون بشکه از مخازن ذخیره سازی نفت خام خود در جزیره خارک را به ذخیره سازی گازوییل اختصاص داد و در حدود 180 میلیون لیتر بر ظرفیت ذخیره سازی فرآورده افزوده است.

سوری ادامه داد: شرکت پایانه ها بر اساس برنامه های خود در سال آینده در نظر دارد بخشی از ظرفیت مخازن خود را به ذخیره سازی فرآورده های نفتی اختصاص دهد تا از این طریق ضمن افزایش ظرفیت ذخیره سازی، شرایطی را برای افزایش سهم این شرکت در سوخت رسانی به کشتی های خارجی عبوری (بانکرینگ) در خلیج فارس فراهم کند.

وی با بیان اینکه «افزایش ظرفیت ذخیره سازی از سوی شرکت پایانه های نفتی هم در جزیره خارک و هم در طراحی پایانه جاسک دنبال می شود»، افزود: افزایش سهم ایران در سوخت رسانی به کشتی های خارجی عبوری در خلیج فارس به عنوان یک هدف استراتژیک از سوی وزارت نفت به طور جدی پیگیری می شود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با تأکید بر لزوم افزایش ظرفیت پایانه های نفتی کشور توضیح داد: هم اکنون فرآورده و ظرفیت مورد نیاز برای سوخت رسانی به کشتی ها در خلیج فارس در پایانه خارک وجود دارد و تنها مسئله بازاریابی و برقراری تعامل بین المللی نیاز است که از سوی شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران پیگیری می شود.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با بیان اینکه «از سال گذشته تا کنون با همکاری شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت پایانه ها 10 درصد از سهم سوخت رسانی به کشتی های شناور در خلیج فارس را به خود اختصاص داده است»، تصریح کرد: پیش از سال 1385 سهم ایران در سوخت رسانی به کشتی های عبوری در خلیج فارس بسیار ناچیز بود، اما با هدف گذاری های انجام شده و با همکاری مطلوب شرکت ملی نفت و پالایش و پخش فرآورده های نفتی این سهم در سال 1386 به 10 درصد رسید.

وی افزود: در سال آینده سهم شرکت پایانه های نفتی در سوخت رسانی به کشتی های نفتی و تجاری در خلیج فارس به 25 درصد خواهد رسید، البته در قالب یک برنامه پنج ساله که دو سال آن تا کنون طی شده است، سهم یاد شده به رقمی چشمگیر در منطقه خواهد رسید.

سوری با بیان اینکه «مسئولیت ذخیره سازی و عملیات دریافت و تحویل سوخت به کشتیها در خلیج فارس به عهده شرکت پایانه های نفتی است»، یادآور شد: شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز متولی بازاریابی و فروش سوخت به کشتی های عبوری در خلیج فارس است.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران درباره واگذاری بندر طاهری به شرکت پایانه های مواد نفتی به منظور یکپارچه سازی پایانه های نفتی کشور گفت: مصوبه شرکت ملی نفت ایران در این زمینه ارائه شده است و نتیجه نهایی پس از هماهنگی وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام می شود؛ در واقع توافق های اساسی انجام شده و هم اکنون بحث بر سر این است که چه حوزه هایی به کدام شرکت واگذار شود.

به منظور اجرای سیاست های وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برای یکپارچه سازی و انسجام پایانه های نفتی کشور و به منظور کاهش استراتژیک هزینه ها و افزایش بهره وری قرار است پایانه نفتی بندر طاهری به شرکت پایانه های نفتی ایران تحویل داده شود، پایانه نفتی بندر طاهری در 30 کیلومتری پایانه عسلویه واقع شده است و از سوی شرکت ملی گاز اداره می شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.054 seconds.